Γενικά Του τσιντρίδ 

Αγιασος , Καθαρά Δευτέρα

«Στην Αγιάσο, την Καθαρή Δευτέρα γίνονται κάτι «άχρεια» πράματα, μια εκδήλωση κορυβαντική, όπου όλο το χωριό, γυναίκες (οι γνωστές βρακούσες παλιότερα) και άντρες, κατεβαίνουν στη ρούγα και μες σε μια ατμόσφαιρα οργιαστική, πίνουν, χορεύουν και αντιπαλεύουν με στίχους, βγάζοντας το άχτι τους χωρίς φραστικό χαλινάρι…»

Ασημάκης Πανσέληνος
Λάτι να του τρίψουμι
του αντέτ’ να ποίσουμι.
Πάριτι τ’ς γ’δουχέρ’ στου χέρ’
λάτι α τρίψουμι πιπέρ’.
Γοι γ’δουχέρ’ είνι μιγάλ’
τσ’ έχιν άγαρμπου τσιφάλ’.
Μέσ’ τα γ’διά σας δε χουρούν
να τατσίσιν δε μπουρούν.
Ωχ, μανούλα μ’, πάγ’ του γ’δέλι μ’
τρύπ’σι γ’δόχειρας του τσ’λέλι μ’.
Του φιτ’νό του καλουτσαίρ’
ακριβήναν γοι γ’δουχέρ’.
Ακριβήναν τσι τ’αγγούρια
που τα τρών’ τα κουπιλούδια.
Τα αποκριάτικα δρώμενα, έχοντας ως σκοπό την ευημερία της κοινότητας, παρουσιάζουν αρκετές ομοιότητες με τους χορούς του Δωδεκαημέρου και της Αποκριάς της υπόλοιπης Ελλάδας. Σε κάθε χορευτικό κέντρο παρουσιάζεται με μικρές διαφοροποιήσεις ένας ιδιότυπος συρτός που συνδυάζεται με σκωπτικά τραγούδια. Στην Αγιάσο λέγεται «τρίψιμο». Στο «τρίψιμο» οι χορευτές σχηματίζουν όλοι μαζί (άνδρες και γυναίκες) έναν κοινό κύκλο, είτε πιασμένοι ο καθένας απ’ τη μέση του μπροστινού του (Αγιάσος), είτε από τα αριστερά τους χέρια που κρατούν τεντωμένα στο κέντρο του κύκλου (Αγία Παρασκευή). Όλοι τους κινούνται με φορά αντίθετη των δεικτών του ρολογιού. Είναι σχεδόν κολλημένοι και τρίβονται ο ένας πάνω στον άλλον, πράγμα αδιανόητο εκτός αποκριάτικης περιόδου, αφού οι κινήσεις παραπέμπουν στη σεξουαλική πράξη. Ίσως αυτό να δικαιολογεί και το όνομα του δρώμενου.
Οι αρχαιοελληνικές γιορτές των Βακχειών ή Διονυσίων τελούνταν προς τιμή του θεού Διόνυσου και εξυμνούσαν την αέναη αναδημιουργία, τη γονιμότητα και την αναζωογόνηση της φύσης κατά την άνοιξη. Απομεινάρια της βακχικής αυτής αντίληψης για τη ζωή είναι και τα «τριψίματα», δίστιχα ομοιοκαταληκτικά τραγούδια που υμνούν τα γεννητικά όργανα, καθώς και τα «ιμτζουρώματα» αυτών που «αρχιόντι».
Είναι ολοφάνερη η σχέση του τριψίματος με τον αρχαίο διθύραμβο. Τα τριψίματα είναι χορικά άσματα (δηλαδή χορωδιακά τραγούδια), που τραγουδιούνται και χορεύονται κυκλικά από το χορό (αρχίζει ο κορυφαίος και επαναλαμβάνει ο χορός), υμνούν τα γεννητικά όργανα και τη σεξουαλική πράξη, αποδίδονται με τον αφηγηματικό ίαμβο, διατηρούν τη μορφή αυτή και δεν εμπλουτίζονται με τα πρόσωπα και τα στοιχεία του αρχαίου δράματος (δηλαδή τους προσωπιδοφόρους ηθοποιούς και το διάλογο). Στον αρχαίο διθύραμβο τα μέλη του χορού βάφονταν με την τρυγία, το κατακάθι του σταφυλιού, που είχε χρώμα κόκκινο. Στην Αγιάσο του 1950 τα μέλη του χορού βάφονταν ακόμα με κόκκινα κραγιόνια (κνήκο). Στο σύγχρονο τρίψιμο μουτζουρώνονται με κάρβουνο. Στον αρχαίο διθύραμβο τα μέλη του χορού «ορχούνταν», που σημαίνει χόρευαν, μετείχαν στον όρχο, δηλαδή στον κύκλο των μυστών της διονυσιακής λατρείας. Στο τρίψιμο τα μέλη του χορού «αρχιόντι» που σημαίνει επίσης χορεύουν. Η λέξη προέρχεται από εκφυλισμό της αρχαιοελληνικής λέξης «ορχούνται».
Ανακεφαλαιωτικά μπορούμε να πούμε ότι το τρίψιμο είναι διθύραμβος που δεν εξελίχτηκε σε τραγωδία.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Το πολυτραγουδισμένο Σταυρί εν έτη 1923

Το 1923 ο φωτογράφος Γεώργιος Βαφιαδάκης πέρασε απ' την Αγιάσο και απαθανάτισε το πολυτραγουδισμένο Σταυρί. Το λιθόστρωτο ανηφορίζει προς το...
Read More
Το πολυτραγουδισμένο Σταυρί εν έτη 1923

Ο κόσμος των παλιών Εξαρχείων

Το περίτεχνο λαγκαδούρ’ που διατρέχει το λιθόστρωτο καλντερίμι κατηφορίζει στην πλατεία της παλιάς αγοράς που σφύζει από ζωή. Στα προτινά...
Read More
Ο κόσμος των παλιών Εξαρχείων

Του παγιαυλέλ’ τ’ Λάκη

Του παγιαυλέλ’ τ’ Λάκη Διαβαίνοντας έξω από το ιστορικό Αναγνωστήρι της Αγιάσου και πριν αρχίσεις ν’ ανηφορίζεις το καλντερίμι για...
Read More
Του παγιαυλέλ’ τ’ Λάκη

Η φωτογραφία της ημέρας

Μια υπέροχη φωτογραφία της Αγιάσου! Ο φακός του Χρίστου Αλαφάκη συλλαμβάνει ένα μέρος του χωριού που απλώνεται νωχελικά στους πρόποδες...
Read More
Η φωτογραφία της ημέρας

Τα γλυτώματα

Η τελευταία μέρα του λιομαζώματος ήταν γιορτή. Γίνονταν τα γλυτώματα που σήμαιναν το τέλος της ετήσιας κοπιαστικής ελαιοσυγκομιδής. Τη μέρα...
Read More
Τα γλυτώματα

Οι ευτειχής γάμει !!!

Ένα απίστευτο αποκριάτικο χωρατό έγινε την τελευταία Κυριακή της Αποκριάς του 1961 στη Μυτιλήνη. Πρωταγωνιστές οι αμίμητοι χωρατατζήδες και μακαρίτες...
Read More
Οι ευτειχής γάμει !!!

Κούνια μπέλα…

Ένα αγαπημένο πασχαλινό έθιμο, που έλκει την καταγωγή του από την αρχαία Ελλάδα, είναι οι κούνιες. Αποτελούσε τελετουργικό στοιχείο της...
Read More
Κούνια μπέλα…

Έθιμα του γάμου , Τα καλέσματα

Έθιμα του γάμου (Μέρος Γ΄): Τα καλέσματα Τα καλέσματα στο γάμο φυσικά δεν γίνονταν με προσκλητήρια ή μπουμπουνιέρες, όπως γίνονται...
Read More
Έθιμα του γάμου , Τα καλέσματα

Τ’ αρρ’βουνιασκάτα

Έθιμα του γάμου (Μέρος Β΄): Τ’ αρρ’βουνιασκάτα Τ’ αρρ’βoυνιασκάτα ήταν τα δώρα που έστελνε η νύφη στο σπίτι του γαμπρού,...
Read More
Τ’ αρρ’βουνιασκάτα

Του προικοσύμφωνου

Στα παλιά τα χρόνια γάμος χωρίς προίκα δε γινόταν. Η προίκα πολλές φορές ήταν η αιτία να γίνει ένας γάμος,...
Read More
Του προικοσύμφωνου

Related posts